3-5-2022: Derde bijeenkomst kopgroep commercieel vastgoed

14 maart 2022, 15:00 – 17:00 uur

Welkom door Janneke den Ouden (senior adviseur bij Stad & Co. namens de provincie Noord -Holland) en terugblik op tweede kopgroep-bijeenkomst van 14 februari. Het thema dat bij deze derde bijeenkomst centraal staat, is parkeren en mobiliteit & bouwen/bouwhoogtes.

Jan Boot (stedenbouwkundige en previsor bij gemeente Purmerend) houdt zijn presentatie ‘Kijken naar de Stad’ in relatie tot bouwhoogtes en kwaliteit: wat maakt het ‘stadje’ zo bijzonder en welke kwaliteit hoort daarbij? Hoog in het vaandel bij ontwikkelingen als gevolg van de grote woningbouwopgave in de binnenstad van Purmerend, staat het bewaken van kwaliteit. Hij benadrukt dat we met zijn allen ‘het stadje’ willen behouden door de ontwikkelingen van bouwen en transformeren heen. Hierbij dient de binnenstad zowel functioneel als ruimtelijk te blijven.

Janneke den Ouden brengt het onderwerp van overlast in, als indicator van leefbaarheid. Tijdens de vorige sessie is dat door Annemieke Molenaar (beleidsadviseur wonen bij gemeente Purmerend) geadresseerd in haar presentatie. Op basis van die presentatie deelt Janneke mee dat leefbaarheid samenhangt met verschillende indicatoren, wat zijn die indicatoren volgens Jan en hoe meet je die?

Addy Verschuren (strategisch adviseur mobiliteit bij gemeente Purmerend) geeft vervolgens een presentatie over de geldende regels, parkeerbehoeften en mobiliteit en bereikbaarheid in de binnenstad. Het tweede deel van de sessie betreft het onderwerp mobiliteit. Addy neemt ons mee in de visie die de gemeente heeft over de binnenstad. Het fietsnetwerk kan op sommige plekken beter, maar is de afgelopen jaren ook al goed opgepakt. Het busnetwerk met Amsterdam is al goed, dat gaan we niet nog beter maken. Het ‘nadeel’ van het goedwerkende busnetwerk is het ontbreken van een regelmatige spoorverbinding. De bus concurreert de trein eruit.

Er zijn veel woningbouwplannen en die moeten binnenstedelijk gerealiseerd worden in Purmerend. Qua mobiliteit is dat interessant, want als je veel dichtheid gaat toevoegen, hoe ga je de extra bewegingen van al die mensen in goede banen laten leiden? En hoe ga je al die mensen laten parkeren? De crux: als er een teveel aan verbetering is op het gebied van autoknelpunten en parkeervoorzieningen, dan stimuleert dat het autogebruik. Ook als je ‘voldoende’ parkeerplekken realiseert, heb je er aan het einde toch altijd te weinig. Want de auto zal nog meer gebruikt worden, omdat die voorzieningen voor handen blijken te zijn. Addy wil daarom onderzoeken; wanneer hebben we in Purmerend het juiste parkeervolume te pakken?

Addy geeft aan met de kopgroep te willen nadenken over oplossingen voor vervoer en parkeren in samenspraak met de verhuurders. Samen in gesprek gaan over de mobiliteitstransitie. Addy nodigt de vastgoedeigenaren uit om daarover mee te denken, vanuit een innovatief perspectief.

Wilt u het hele verslag lezen? Vraag deze op via economischevisie@purmerend.nl.

Tijdens de volgende kopgroep bijeenkomst (24-3-2022) is het onderwerp de 30-40-30 regeling. Een mooie basis om over dit onderwerp in gesprek te gaan is het coalitieakkoord dat net bekend is gemaakt. Tijdens de kopgroep zal programmamanager Inge Reijmer aansluiten van de gemeente en mogelijk een afgevaardigde van de woningcorporaties.

Het onderwerp samenwerken wordt vooruitgeschoven naar half mei. Indien dit agenda technisch mogelijk is, nodigen we een wethouder uit.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.